Skip to content

Naadloze samenwerking tussen Marketing, Sales en Service

Profiteer van een centraal klantbeeld en ontwikkel een fantastische customer experience met HubSpot

Wil je dat marketing, sales en service beter samenwerken? Zou je liever inbound leads genereren en je outbound activiteiten terugschroeven? Wil je een customer experience ontwikkelen die je klanten omver blaast? Dan is HubSpot het platform dat je zoekt.

Wat is HubSpot?

Even terug naar het begin. HubSpot is in de basis een cloudbased CRM-platform. Het helpt organisaties met het opbouwen van een centraal klantbeeld (geen versnipperde data, alles op één plek) en het helpt teams beter samenwerken en beter presteren. Je verzamelt er klantinformatie, Marketing bouwt er campagnes en nieuwsbrieven, Sales houdt pipelines en forecasts bij, Service handelt er klantcontact in af. Als dat is wat je wil tenminste, want er kan nog veel meer - en minder mag ook.

HubSpot is een gigantisch platform dat je heel precies kunt afstemmen op de wensen en ambitie van jouw organisatie. Als Silver Partner kan ik je hierbij helpen.

Waarom zou je voor HubSpot kiezen?

Er bestaat een enorme berg aan software waarmee je marketing-, sales en serviceprocessen automatiseert. CRM software waar je leuke dingen mee kunt doen, tooling die je helpt om echt datagedreven te werken, geautomatiseerde funnels en nog veel meer. Er is véél, zeer uiteenlopend in pricing en kwaliteit. Alle opties hebben voor- en nadelen. HubSpot ook.

Voordelen zijn er legio. Het is wat mij betreft met afstand de beste tool om marketing, sales en eventuele andere afdelingen samen te laten werken. Maak je Hubspot het hart van je klantdata en communicatie, dan heb je alles in huis om de allerbeste klantreis te ontwikkelen en écht een uitmuntende customer experience neer te zetten. Een goede voedingsbodem voor bedrijfsmatige groei.

Nadelen zijn er ook. HubSpot is geen goedkope oplossing, en de implementatie is pittig. Als alles eenmaal draait is HubSpot zeer gebruiksvriendelijk, maar je moet wel weten wat je doet. Ze bieden daar zelf (gratis) trainingen voor aan in de HubSpot Academy, die je in staat stellen om het beheer (na implementatie) intern op te pakken.

HubSpot is een filosofie, een werkwijze die invloed heeft op je volledige bedrijfsvoering. Vaak in ieder geval voor Sales en Marketing, en indien gewenst kunnen ook andere teams (zoals Service of Operations) aangehaakt worden. Doe je dat goed, dan heb je goud in handen.

HubSpot kosten versus opbrengsten

Overweeg je met HubSpot te gaan werken, maar twijfel je over de kosten? Begrijpelijk. Twee belangrijke overwegingen:

✅ Er zijn honderden tools die een deel kunnen overnemen van wat HubSpot voor je doet. Heb je alleen een CRM-pakket, sales automation of wat marketing software nodig? Goede kans dat dat elders voordeliger kan. 

❌ Ga je verschillende tools met elkaar combineren? Dan wordt het tricky. Je data versnippert en je bouwt geen centraal klantbeeld op. In verschillende tools werken kost meer tijd en levert frustratie op. Misschien moet er data gesynchroniseerd worden, wat weer eigen risico’s kent. Met HubSpot heb je hier geen last van: vanuit de hele organisatie bouw je aan één centraal klantbeeld. Alle data zit in HubSpot en al je medewerkers maken gebruik van de klantkennis die binnen je organisatie aanwezig is. Dat is waarom HubSpot vaak de investering ruimschoots waard is.

Van implementatie tot optimalisatie

De implementatie van HubSpot is een technisch complex proces. Vaak zijn er meerdere databronnen bij betrokken en is de bestaande data van wisselende kwaliteit. Om de implementatie goed uit te voeren, heb je niet alleen technische kennis nodig, maar ook een strategie. Wat wil je uiteindelijk voor elkaar krijgen, hoe ga je als organisatie HubSpot optimaal inzetten?

Ik heb ruime ervaring met beide aspecten, zowel de techniek als het strategische plan. Ik neem graag verantwoordelijkheid voor het volledige traject, waarbij ik zowel de rol van interne als externe consultant op me neem. Samen met een intern team pak ik de transitie op. Mijn focus ligt op een goede implementatie, waarna jouw team intern zelfstandig verder kan. Samen zorgen we ervoor dat je HubSpot optimaal inzet.

Wil je breder aan de slag met je marketing, en een stevig fundament leggen voor verdere groei? Kijk dan ook eens naar Interim Head of Marketing.

Een blik op de mogelijkheden

HubSpot is een groot softwarepakket, met verschillende hubs die je per stuk kunt afnemen. De basis is het CRM platform, het hart van je organisatie met al je klantdata, waar alle andere modules op voortbouwen. In het kort, de mogelijkheden:
  • De Sales Hub helpt je team meer deals te sluiten, relaties met leads en klanten te verdiepen en de pijplijn effectief te managen met o.a. sales automation, deal management en uitgebreide dashboard en rapportages.
  • Met de Marketing Hub trek je het juiste publiek aan, zet je bezoekers om in klanten en creëer, beheer en rapporteer je grote marketingcampagnes. Dat doe je met marketing automation en verschillende tools voor SEO, blogs & contentcreatie.
  • Service Hub is de module waarmee je onboarding en customer support faciliteert. Denk aan ticket pipelines en geautomatiseerde customer service.
  • De CMS Hub geeft je de mogelijkheid om je website volledig om HubSpot heen te bouwen. Met smart content en verschillende lead generation tools bouw je een gepersonaliseerde website voor iedere klant of lead.
  • Met de Operations Hub beheer, synchroniseer en update je klantdata en automatiseer je bedrijfsprocessen.

Het is zeker geen must om het hele HubSpot-pakket af te nemen. Het hangt er helemaal vanaf hoe je organisatie in elkaar steekt en wat je met HubSpot wil bereiken. Sommige organisaties gaan in één keer over. Voor andere bedrijven is een combinatie van Marketing en Sales een logische start. Loopt dat goed, dan zou je Service of Operations aan kunnen haken.

Onderzoek vooral welke modules passen bij wat je wil bereiken, en waar je de meeste resultaten kunt halen. Ik help je daar graag bij. 

Wil je meer weten over HubSpot? Ben je benieuwd hoe ik de kansen voor jouw bedrijf zie? Of werk je al met HubSpot, maar is er nog ruimte voor verbetering? Neem even contact met me op. Ik denk graag met je mee.